X
تبلیغات
نماشا
رایتل
شنبه 24 اسفند 1387

 

پیاده‌روی، دشمن پوکی استخوان

 

ورزش به تراکم استخوانها می‌افزاید، از پوکی آنها پیشگیری می‌کند و مقاومت اسکلت بدن در برابر شکستگی‌ها را بالا می‌برد. تمام انواع ورزش‌ها این خاصیت را دارند، اما بهترین حالت ورزش‌هایی هستند که تمام اندام در آن درگیر است.

نتایج یک بررسی جدید، بار دیگر نشان داد که پیاده‌روی از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. ورزش، خواه راه رفتن یا بسکتبال و فوتبال، ساختار استخوان را متراکم می‌کند. بافت متراکم‌تر در برابر پوکی استخوان مقاوم است و به راحتی نمی‌شکند.

 

بر اساس نتایج یک تحقیق از مردان بالغ، برای رسیدن به چنین ساختار استخوانی‌ای، پیاده‌روی مداوم بسیار مفید است. شرکت‌کنندگان در این تحقیق از ۱۹ تا ۴۵ سال بودند و پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا ورزش‌های قدرتی مداوم می‌کردند. تمام این ورزش‌ها تراکم استخوانی سقوط فقرات را بالا می‌برند، اما تحقیقات نشان داد که تراکم استخوان‌های ستون فقرات در کسانی که پیاده‌روی می‌کنند یا می‌دوند، به طور ویژه‌ای بالاست.

 

به گفته یکی از محققان دانشگاه میسوری کلمبیا، در ورزش‌های قدرتی تنها تراکم استخوانی آن بخش‌هایی از اسکلت بدن افزایش می‌یابد که در معرض فشار حاصل از ورزش قرار دارند. به عنوان مثال، ورزش قدرتی برای تقویت بالاتنه نمی‌تواند تراکم استخوان‌های ران را بالا ببرد.

 

به گفته محققان، بهترین حالت، ورزش‌های چندوجهی و مداوم هستند که از آن جمله می‌توان به فوتبال، بسکتبال و والیبال اشاره کرد. منظور از ورزش چندوجهی، تمرین‌ها و تحرکاتی است که بخش‌های مختلف بدن در آن درگیر هستند.

 

پوکی استخوان چیست؟

 

تراکم توده استخوانی هر فرد معمولا در سن ۳۰ تا ۳۵ سالگی به بیشترین میزان خود می‌رسد. پس از این سن، کاهش توده استخوان به صورت یک روند طبیعی و همسو با پیری آغاز می‌شود. پوکی استخوان (Osteoporosis) یک بیماری شایع متابولیک استخوان است که در آن کاهش عمومی و شدید در توده استخوانی (پوک شدن استخوان) به وجود می‌آید. در این بیماری، عناصر تشکیل‌دهنده استخوان از نظر کیفیت تغییر نمی‌کند، ولی از نظر کمیت کاهش می‌یابد. پوکی استخوان وقتی بروز می‌کند که کاهش توده استخوان بیش از حد سریع باشد. این بیماری در میان زنان شایع‌تر است. احتمال بروز پوکی استخوان با افزایش سن بیشتر می‌شود.

 

کاهش فعالیت، کمبود مواد پروتئینی، کلسیم و ویتامین D در رژیم غذایی، سابقه خانوادگی، مصرف دخانیات و کافئین زیاد، از عوامل تسریع‌کننده پوکی استخوان هستند. در زنان همچنین، کاهش هورمون استروژن که با یائسگی آغاز می‌شود، از تراکم توده استخوان می‌کاهد.

DW-WORLD.DEچاپ

| www.dw-world.de | © Deutsche Welle.