« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

سلامتی در گرو یک خواب کامل

 

 

سلامتی در گرو یک خواب کامل

دویچه وله : کسانی که روزانه کمتر از ۷ ساعت می‌خوابند، خطر سرما خوردگی را به جان می‌خرند. آنهایی هم که به جای خوابیدن، ساعت‌ها در رختخواب غلت می‌زنند، از این بیماری در امان نیستند. به اندازه کافی بخوابید تا سالم بمانید.

هیچ‌کس هنوز به درستی نمی‌داند که در طول خواب شبانه چه اتفاقاتی برای بدن رخ می‌دهند. 

 :تنها نکته‌ای که برای دانشمندان روشن شده‌، این است که خواب تأثیرات مثبتی بر سیستم ایمنی بدن می‌گذارد. این نکته، نتیجه‌ی تازه‌‌ترین بررسی گروهی از پژوهشگران دانشگاه "کارنگی ملون" (Carnegie- Mellon) در آمریکا است. هدف این محققان، یافتن ارتباط میان خواب و مبتلاشدن به بیماری سرماخوردگی بود.

.

سرانجام پس از پژوهشی چهارساله، مشخص شد، کسانی که کمتر از ۷ ساعت در شب می‌خوابند، در مقایسه با کسانی که یک خواب کامل هشت‌ساعته داشته‌اند، سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرماخوردگی قرار دارند.

البته این نکته به این معنا نیست که سپری‌کردن ۸ ساعت در رختخواب، به خودی خود کافی است، بلکه کیفیت خواب هم در این میان نقشی اساسی بازی می‌کند. کسانی که بیشتر از ۸ درصد از زمانی را که در رختخواب هستند، بیدارند و غلت می‌زنند، تا پنج برابر بیشتر از آن دسته‌ای که تمام مدت خوابیده‌اند، مریض می‌شوند.

نه کم، نه زیاد

برای انجام این پژوهش، دانشمندان ۱۵۳ نفر را در بازه‌ی زمانی پنج تا ده هفته زیر نظر داشتند. اضافه بر آن، افراد تحت آزمایش، دو هفته تمام، از طریق تلفن، پژوهشگران را در جریان عادت‌های خوابیدنشان قرار می‌دادند.

مرحله آخر، سپری‌کردن ۶ روز در قرنطینه بود؛ جایی که آنها در معرض نوعی از ویروس سرماخوردگی قرار گرفتند. پس از آن، تمام نشانه‌های بیماری توسط محققان ثبت شد و یک ماه بعد نمونه‌های خونی، برای بررسی واکنش ‌سیستم ایمنی بدن آزمایش شدند.

هرچه مدت‌زمان خوابیدن کوتاه‌تر و کیفیت خواب هم پایین‌تر بود، به همان میزان خطر ابتلا به ویروس سرماخوردگی هم شدیدتر بوده است. نکته قابل توجه در این میان، چند برابر شدن خطر عفونت در زمانی بوده که فرد به اصطلاح بدخواب شده است.

تحقیقات پیشین نشان داده بودند، کسانی که بین ۷ تا ۸ ساعت می‌خوابند، جزء انسان‌های سالم به شمار می‌آیند. البته خواب‌آلوها نباید فکر کنند که خواب زیاد با این حساب مفید و ضروری است؛ هرچند که گروه پژوهشی مورد بحث نتوانستند این نکته را ثابت کنند. زیرا به گفته سرپرست گروه، آنها تنها افراد سالم را برای این پژوهش انتخاب کرده بودند، اما با این حال، خواب زیاد اغلب نشانه‌ی بیماری‌های مزمن است.

 ۷تا ۸ ساعت خواب از نظر محققان، میزان معقول و منطقی برای استراحت و خستگی‌درکردن است. البته حیوانات هم از مزیت‌های خواب کامل بی‌بهره نمانده‌اند. به تازگی نتیجه‌ی بررسی دانشمندان مؤسسه "ماکس پلانک" نشان داده است که خواب طولانی بسیاری از حیوانات را در مقابل انگل‌ها محافظت می‌کند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد